Zgodnie z obietnicą wracam dzisiaj do tematu dotyczącego poszukiwania podstawy przejęcia nieruchomości przez Skarb Państwa.
Jeżeli z jakiegoś powodu nie możesz uzyskać dostępu do księgi wieczystej i dokumentów do niej dołączonych lub w księdze wieczystej nie ma informacji dotyczących podstawy wpisu własności na rzecz Skarbu Państwa, to jeszcze nic straconego. Informacje te powinny bowiem znajdować się także w posiadaniu organów administracji publicznej. Jeżeli chodzi o nieruchomości gminne, to wszelkie pytania należy kierować do odpowiedniego wydziału urzędu miasta lub gminy. Dla przykładu w Krakowie jest to Wydział Geodezji Urzędu Miasta Krakowa. Nie trzeba obawiać się kwestii prawidłowego określenia organu, gdyż w wypadku błędu, organ administracji publicznej ma obowiązek przekazać wniosek organowi właściwemu. Nie mając żadnych dokumentów potwierdzających prawa do danej nieruchomości, treść podstawy prawnej przejęcia nieruchomości – w praktyce w większości wypadków decyzji administracyjnej – można uzyskać na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Informacje dotyczące podstawy nabycia własności przez Skarb Państwa i treść aktów administracyjnych są informacjami publicznymi, a organ administracji publicznej ma obowiązek ich udostępnienia na wniosek jakiejkolwiek osoby.
O wiele więcej istotnych informacji uzyska natomiast osoba, która może wykazać tzw. interes prawny. W praktyce chodzi o wykazanie, że była właścicielem lub jest następcą prawnym byłego właściciela danej nieruchomości. W razie wykazania interesu prawnego można zażądać przekazania odpisów wszelkich dokumentów dotyczących przejęcia, a w szczególności potwierdzenia wypłaty odszkodowania (jeśli takowe przysługiwało).
Uzyskanie powyższych dokumentów kończy pierwszy etap postępowania, którego celem jest odzyskanie danej nieruchomości.